Ensisilmäyksellä voisi vaikuttaa siltä, että levylautasen pyörittäminen tasaisella nopeudella ei ole niin kummoinen tehtävä, mutta todellisuudessa siihen liittyy monia ongelmia. Levylautanen on kiinnitetty akseliin, joka on laakeroitu pyörimisen mahdollistamiseksi. Laakerin täytyy olla hyvin laadukas, koska kaikki epätasaisuudet tai laatuongelmat laakerissa kuuluvat ”jyrinänä” (engl. rumble) soittimen äänessä. Epätäsmällisyydet laakerissa aiheuttavat värinää levylautasessa: vähän niin kuin ajaisi autolla sotatietä. Levylautaseen siirtyvä, pieneltäkin vaikuttava ylimääräinen liike välittyy väistämättä myös neulaan ja siten aiheuttaa signaaliin vääristymää eli säröä.




Toiseksi laakerin täytyy olla hyvin tiukka, ilman yhtään ”klappia”: akseli ei saa liikkua yhtään sivusuunnassa . Jos sivusuuntaista liikettä tulee, se välittyy jälleen levylautaseen ja voidaan kuulla äänessä. Puhutaan ”huojunnasta” (engl. wow).

Paljolti em. syistä myös itse levylautasen täytyy olla tarkasti työstetty, tasapainotettu ja materiaalin rakenteeltaan tasalaatuinen. Akryyli on esimerkki tässä suhteessa erinomaisesta materiaalista. Luonnollisesti lautasen pyörimisnopeuden tulee olla tarkka ja tasainen. Normaalisti nopeus toteutetaan verkkovirran taajuuteen synkronoidulla vaihtovirtamoottorilla. (Lähemmäs täydellisyyttä päästään käyttämällä kvartsikidelukittua virtalähdettä). Luonnollisesti parhaimmatkin moottorit ovat jossain määrin epätäydellisiä. Värähtelyä voi aiheuttaa muun muassa epätäydellisyydet moottorin laakeroinnissa, häiriöt verkkovirrassa tai ns. ’clogging’-ilmiö, tärinä, joka syntyy moottorin käämien siirtyessä navalta toiselle. 

Mikä hyvänsä värähtely joka välittyy äänirasialle, heikentää äänenlaatua. Yksi tapa eristää moottorin värähtelyjä on eristää se levylautasesta huolellisesti mitoitetun vetohihnan avulla. Vetohihnalla vaaditaan erilaisia ominaisuuksia: siinä tulee olla juuri oikeanlainen kimmoisuus ja pintaviimeistely. Sen muoto ja pituus tulee olla juuri oikeat. Siltä vaaditaan myös juuri oikeanlainen kitka. Nämä ominaisuudet määrittelevät kuinka hyvin hihna eristää levylautasen moottorista. 




Raskasmassaisessa levylautasessa on inertiaa, joka pienentää värinästä syntyvää pientä nopeudenvaihtelua. Siksi massasta on levylautasessa etua, mutta on huomioitava myös toinen tärkeä ominaisuus: resonanssit.

Lähes kaikki esineet resonoivat jollain taajuudella. Koputa mitä hyvänsä esinettä, niin kuulet sen soivan jollain tavalla. Eri esineistä lähtevä ääni on erilainen, koska ne kaikki resonoivat eri tavalla. Resonanssi on oikeastaan esineen luonnollinen värähtelytaajuus, joka voimistuu korvinkuultavaksi kun esinettä kopautetaan. Levysoittimen tapauksessa on riski, että tällaiset resonanssit välittyvät äänirasiaan, jonka tehtävä on muuttaa kaikki värähtely ääneksi. Näiden värähtelyjen vaimentamiseksi pitää valita huolellisesti materiaalit, joita käytetään levysoittimen osissa ja levylautanen on tässä suhteessa tärkeä. Esimerkiksi akryylin käyttö levylautasena on perusteltua, koska sen vaimennusominaisuudet ovat äänitaajuuksilla erinomaiset ja sen vuoksi se lisää hyvin vähän värittymiä kuultavaan ääneen.

Usein kustannussyistä levysoittimen suunnittelija joutuu punnitsemaan, millaisia kompromisseja joudutaan tekemään. 

Vinkkaa juttu tutulle